Monday, May 21, 2007

Insaflah wahai diri


Aku bukan seperti engkau sangkakan
pura-pura di dalam berjuang
aku tidak pandai menyulam rahsia
juga tak pandai ku bermadah pujangga
jika ada benci di hati katakanlah padaku
relaku terima walau kutukan
asalkan aqidah terjaga
kerana tidak sanggup lagi
mempermainkan dustur ilahi
hakikat hati tak terluka walau zahirnya ada yang ketawa
tuhan ku mohon kan ampunan ketelanjuran yang berulangkali
teman kita patrikan disini
berakhir sebuah lamunan duniawi
terima syukur taufiq ilahi
......>lirik sebuah nasyid Akhil Hayy<....


Dalam berjuang begitulah yang terpaksa kita tempuhi.kerana kita tahu bahawa Allah takkan membiarkan kita beriman begitu saja tanpa kita diuji. Sejauh mana pergantungan kita dengaNya, sejauh mana kesetiaan kita padaNya, sejauh mana harapan kita terhadapNya, sejauh mana rasa cinta yang kita bagiNya juga sejauh mana bukti kita menuju ke arahNya semua kita diuji.Tanpa ujian kita tak tahu mana intan, mana permata, mana kaca, mana yang asli serta mana yang palsu. Pelbagai ujian yang telah diuji pada mereka-mereka yang terdahulu bagi membuktikan siapa yang menjadi hambanya yang sebenar.Ada yang berjaya serta ada yang tertewas .Tapi ketahuilah Allah tidak apa-apa kerugian pun bagi hambanya yang derhaka serta tak ada keuntungan punbagi hambanya yang setia.Firman Allah yang bermaksud:

Patutkah manusia menyangka Bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?.Dan Demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang Yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian Yang demikian), nyata apa Yang diketahui Allah tentang orang-orang Yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa Yang diketahuiNya tentang orang-orang Yang berdusta.Bahkan Patutkah orang-orang Yang melakukan kejahatan menyangka Bahawa mereka akan terlepas dari azab Kami? amatlah buruk apa Yang mereka hukumkan itu.Sesiapa Yang percaya akan pertemuannya Dengan Allah (untuk menerima balasan), maka Sesungguhnya masa Yang telah ditetapkan oleh Allah itu akan tiba (dengan tidak syak lagi); dan Allah jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui. Al Ankabut 2-5

Ramai dari kalangan kita buat biasa sahaja dengan ujian Allah malah tidak mengambil tahu serta menganggap seperti lumrah semulajadi tanpa merujuk kenapa perkara terjadi.Hidup dalam kenikmatan dunia kesenangan dunia tidak ada sedikitpun di hati bahawa itu adalah pemberian dariNya.Menganggap semua adalah hasil usaha titik peluhnya tanpa mengira bahawa semua itu kurniaan dariNya. Ingatlah kita..semua anggota kita..tangan..mata..kaki..semuanya akan jadi saksi dihadapanNya di atas segala tingkahlaku kita di dunia ini.Satu persatu dipersoalkan... apa yang kita buat?, apa peranan kita terhadap agama Allah?, apa sumbangan kita pada agama Allah semuanya tak lepas dari dipersoalkan..Bagi yang mempunyai ilmu lalu menyembunyikan tunggulah murka dariNya .Bagi yang tak tahu atau buat-buat tak tahu juga ada balasannya..Sedarlah kita...DARI MANA KITA DATANG ,DI MANA KITA SEDANG BERADA, KE ARAH MANA TUJUAN SEBENAR KITA...

Untuk menguji setakat mana rasa cinta kita pada Allah cukuplah dengan bukti akan perasaan kita terhadap majlis2 ilmu agama, perasaan kita terhadap mereka yang berusaha mendirikan serta meletakkan agama pada tempatnyanya...perasaan kita terhadap mereka yang menggunakan agama untuk mencari habuan duniawi..perasaan kita terhadap mereka yang menjual agama untuk kepentingan peribadi.perasaan kita pada mereka yang meremeh-remehkan kaum kerabat Nabi Muhammad SAW....Sama-sama kita ingati kata-kata saidina Umar al khattab r.a ..hisablah diri kamu sebelum kamu dihisabkan oleh Allah..... moga kita dirahmatiNya selalu..

Ya Allah..ampunkan dosaku..dosa kedua ibu bapaku..dosa rakan-rakan seperjuanganku..dosa umat islam seluruhnya..bantulah kami menuju ke jalan yang kau redhai..jauhkanlah kami dari jalan yang engkau murkai..hancurkanlah mereka-mereka yang menjatuhkan agamamu..kuatkanlah mereka yang berusaha mendirikan agamamu...aminn.. yaa rabbal 'aalamin.

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online