Wednesday, August 8, 2007

"KAMBING"

Sejak akhir-akhir nieh banyak timbul pasal gelaran dengan nama binatang digunakan dengan yang terkini gelaran 'kambing'. Tak tahulaa ape puncanya yang pastinya tahun nie saja ade beberapa gelaran kambing digunakan bermulanya sebelum ini dengan kes altantunya dengan dua orang yang didakwa akan dijadikan kambing hitam dan selepas itu pulak timbul dengan projek ternakan kambing (yang nie bukan gelaran) yang dilaksanakan di kelantan dan yang terbaru lak kat bawah nieh dengan tajuknye Mahasiswa Kambing!! rupanya kalimah 'kambing' tahun ini banyak digunakan dengan rancaknya...dan sebelum nie heboh dengan kalimah monyet yang dikeluarkan oleh menantu Perdana Menteri untuk bloggers malaysia disamping kalimah 'beruk' digunakan untuk menjelaskan maksud islam hadhari.Islam hadhari atau hadharah islamiyyah dengan Pak Mat beruk atau beruk Pak Mat.. lepas nie tak tahula gelaran binatang mana pulak digunakan...mungkin kura-kura bila di ketuk terus tenggelam kepalanya dengan orang melayu bila kerajaan jerkah sikit terus kuyu dan takde tindakan balas.terima jer tanpa kata apa2 .

Oleh KAAB

" Di dalam sibuk-sibuk PRU 12, kita jangan lupa juga dengan pilihanraya kampus yang dijangka diadakan tidak lama lagi. Mungkin di dalam bulan ramadhan al-mubarak ini.

Di Universiti Malaya, pengetua-pengetua kolej kediaman dan juga Majlis Pelajar yang didokong oleh gologan pro-BN sudah mula melantik dan menjalankan jentera untuk menaikkan calon-calon untuk pilihanraya tersebut.

Apa yang pasti, siswa-siswi seperti biasa akan dijadikan seperti 'anak kambing' yang diberi makan sedap-sedap dan imbuhan menarik jika menerima tawaran untuk menjadi calon aspirasi yang pro-BN.

Jentera-jentera yang dipilih dikalangan pembantu-pambantu mahasiswa (pm) ini akan menjalankan segala gerak kerja bagi memastikan calon yang dilantik oleh pihak pentadbir UM akan memenangi pilihanraya kampus nanti.

Yang menjadi persoalan sekarang, apa sudah jadi dengan anak-anak kita yang bakal jadi seorang pemimpin yang tegas dan berpendirian? Adakah untuk memilih pemimpin mahasiswa sendiri pun hendak melibatkan pentadbir kolej kediaman dan pegawai HEP? Lesu sungguh minda mereka?

Seawal pembukaan sesi lagi sudah diserlahkan pelbagai kepincangan minda yang dibawa oleh pentadbir dan pemimpin pelajar yang tidak ada ketokohan ini. Pelbagai komen dan aduan tentang kepincangan minggu haluansiswa yang sibuk dengan aktiviti hiburan dan tidak bermakna kepada mahasiswa telah mencacatkan pendedahan awal siswa-siswi kepada dunia kampus yang sepatutnya penuh dengan 'tradisi ilmu dan kecemerlangan'. Bila pentadbiran dan majlis pelajar didokong oleh mereka yang tiada wawasan sendiri untuk memajukan 'dunia intelek' akan tetapi hanya mengikut telunjuk 'orang atasan' semata-mata yang lebih berkepentingan politik, maka inilah jadinya. Kecelaruan demi kecelaruan dihadapi oleh mahasiswa. Sudahlah lesu, tambah pula bercelaru, maka haru-birulah jadinya.

Pilihanraya kampus yang mungkin sengit pada sesi kali ini menampakkan beberapa strategi dan 'spy' (bagi mencuri maklumat dari pihak pro-pembangkang?) akan ditubuhkan oleh pentadbir kolej dan universiti. Yang pasti calon lain akan di anaktirikan, tetapi calon pentadbir akan dijulang bagai 'anak emas'.

Inilah realiti suasana kampus yang semakin 'kebudak-budakan'. Pentadbir sibuk dengan politiking mereka, siswa-siswa pula sibuk dengan hiburan yang bukan-bukan. Pelajaran? Ya, mungkin cemerlang, akan tetapi kebanjiran graduan yang hanya berkualiti di atas kertas, akan tetapi korup dari segi sakhsiah dan nilai murni!

Maka, tidak hairan kalaulah generasi ini akan memerintah negara kelak, akan lebih merosakkan negara kita yang mungkin lagi teruk dari sekarang! Maka pihak tertentu mestilah melakukan sesuatu agar ia sedikit sebanyak mengimbangi kebejatan yang ada sekarang...

"SELAMATKANLAH MAHASISWA KITA""

4 Comments:

aria ayumi said...

kadang2 ukan setakat kambing jerk. dh macam2 perkataan wujud skang. lagik teruk pd kamben pun ade.

*pu_jie* said...

emmmm nampaknya semakin rancak kalimah2 seprti nie digunakan..tunggu saja nanti ntah ape kalimah akan kuar

faridmw said...

salam....

semoga allah merahmati mahasiswa kita...

*pu_jie* said...

faridmw> harap2 begitulaahh..

blogger templates | Make Money Online