Thursday, August 16, 2007

Mahathir: Harapan Kini Terletak Kepada Para Blogger

mOleh Andrew Ong
Terjemahan Greenboc

Semasa UMNO semakin meningkatkan tekanan terhadap kelahiran para blogger, bekas presiden parti itu Dr Mahathir Mohamad meminta mereka yang tidak puashati untuk terus memberi tekanan kepada pihak kerajaan.

Di dalam satu pertemuan dengan para bloggers semalam, Mahathir menyifatkan blogger sebagai “harapan terakhir” yang ada untuk menyuarakan masalah di dalam negara ini.

“Umno telah lumpuh sepenuhnya. Ia tidak boleh melakukan apa-apa (untuk membetulkan dirinya). Harapan yang tinggal kini hanyalah kepada para blogger,” tegas Mahathir semasa ucapan selama dua setengah jam kepada seramai lebih kurang 100 blogger di ibupejabat Kepimpinan Perdana di Putrajaya.

Mahathir bercakap mengenai pemerhatian tentang sikap tidak bertoleransi pemimpin Umno terhadap kritikan mengenai rasuah, kronisma dan nepotisma.

Beliau yang sejak dua tahun lalu mengkritik beberapa pemimpin parti, khususnya terhadap pengganti yang dipilihnya sendiri, iaitu Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi dan menantunya yang sangat berkuasa, Khairy Jamaluddin, yang juga Timbalan Ketua Pemuda Umno.

Sebelum ini, Mahathir cuma meluahkan sokongan senyapnya terhadap para penentang siber, sekalipun pernah menyifatkan malaysiakini sebagai “pederhaka kepada negara” sewaktu beliau memegang kuasa.

‘Mesti berani’

Mutakhir ini, ramai pemimpin Umno menunjukkan sikap penentangan yang belum pernah berlaku sebelum ini terhadap para blogger yang mengkrtik kerajaan dan polisi-polisinya.

Mahathir juga merujuk interogasi lapan jam pihak polis terhadap pemilik website politik Raja Petra Kamarudin adalah satu contoh bagaimana pihak berkuasa mengugut para bloggers.

“Anda perlu mengumpulkan tenaga. Anda perlu bercakap dengan orangramai. Sekalipun anda ditangkap, pergi dan terus bercakap... Jika anda seorang saja yang melakukannya,ia belum memadai.

“Jika anda ingin melakukan sesuatu yang positif, anda perlu menyediakan kesemuanya, seramai yang mungkin, dan lakukan secara terbuka dan nyatakan secara tegas dan nyaring,” kata Mahathir yang disambut dengan tepukan yang bergemuruh dari para hadirin.

Dengan mengambil contoh satu syarahan di universiti tempatan, Mahathir meluahkan kekecewaannya dengan pelajar yang menyalahkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (UUCA) sebagai alasan untuk tidak menyuarakan isu berkenaan.

“Terdapat banyak cara untuk bermain dengan syarat dan peraturan ini. Jika anda mahu, jika anda sayang negara ini, anda perlu ambil risikonya,” tambah beliau.

Tulis dengan cermat

Walaubagaimana pun, Mahathir menasihati bloggers supaya berhati-hati di dalam tulisan masing-masing dan elakkan dari terjebak dengan publisiti negatif.

“Terdapat bloggers yang menggunakan bahasa yang kesat, lucah, serangan peribadi, beruk, monyet... orangramai akan berkata ‘itukah perangai blogger? Manusia yang tak berguna! (Lebih baik) baca media arus perdana. (New) Straits Times yang menulis kebenaran,’” kata Mahathir dengan cara sindirannya yang selalu dilakukan.

Terhadap pilihanraya yang bakal tiba, Mahathir mendakwa akan berlakunya pembelian undi yang berleluasa seperti yang ditunjukkan di dalam pilihanraya kecil Ijok Selangor dan Batu Talam Pahang.

“Menjadi semacam pasti di dalam pilihanraya akan datang ini, banyak duit akan dibelanjakan untuk membeli undi... jika parti yang memerintah melakukan ini, kita akan dikuasai oleh kerajaan yang terang-terangan terlibat dengan rasuah,” ujarnya.

“Dengan RM200, orang telah bersedia untuk menjual undinya. Mereka bukan sahaja menjual undinya. Dia jual maruahnya (he is selling his dignity).”

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online