Friday, August 3, 2007

Oman : Padang Pasir Jadi Laut…

Oleh RadenJowo

dari Isuhangat.
blogsport
Salam,
Salah satu tanda tentang hampirnya kiamat ialah dimana padang pasir akan menjadi lautan. Itulah hadis Nabi. Apabila kiamat bererti hancurlah segala-galanya dan itulah saat kematian semua makhluk Allah. Maka itu cuba kita renungkan bersama di tahap manakah tahap diri masing-masing sekarang ini di sisi Allah? Tidak takutkah kita apabila memikirkan hal ini. Entahkan amalan kita selama ini diterima Allah atau tidak, entahkan kita sedang menuju kepada keredhoanNya atau tidak dan entahkan perjalanan kita ini “on trak” atau tidak. Tiada siapa yang boleh menolong diri kita ketika itu selain hasil daripada perbuatan masing-masing kepada Yang Hak, Yang Berkuasa, Yang Empunya Segalanya dan Yang Esa. Biar apapun alasan diberikan melalui lidah namun Allah jua yang mengetahui.

Lantas, apakah persediaan kita untuk menemui Allah nanti?. Sudahkah kita melaksanakan amanah yang Allah berikan kepada kita dahulu ketika di alam roh? Apakah amanah itu? Bukan KPI, bukan naik gred, bukan jadi bos, bukan wang yang banyak, bukan kereta baru, bukan handphone canggih, bukan menyukakan orang atau bos dan bukan tawa/senyuman.

Semua kita sudah berjanji di depan Allah untuk sanggup memikulnya tetapi ramai yang terlupa dan bahkan tak tahu langsung janji itu. Maka itu, kita hendaklah belajar dari yang ahli mengenainya, sebelum segala-galanya terlambat. Tunaikanlah janji itu sebelum kita dicap sebagai pemungkir janji kepada Allah dan pada ketika itu tahulah betapa azabnya neraka Allah…… “Nauzubilla himinzalliq”. Segala amal yang kita lakukan akan menjadi lagha (sia-sia) lantaran tidak mengenal Allah. DalilNya yang bereti awal agama itu adalah mengenal Allah. Jadi, fikirkan diri masing-masing ke manakah arah yang sedang kita tujui….

Semoga semua mendapat kerahmatan.


a

b

c

d

f
ulasanku: terlalu banyak peristiwa pelik yang terjadi di negara Oman..sebelum ini sejadah membaca al quran berbentuk manusia..dan emeil sebelum ini juga mengenai seksa satu mayat yang diletakkan dalam kubur dalam masa 3 jam sahaja.selepas bapanya tidak berpuas hati mengenai punca kematian tersebut mayat tersebut di bongkar kembali..semuanya terkejut melihat mayat tersebut yang berubah hampi 100%..tubuh yang menjadi hitam seperti dibakar manakala seluruh tulang mula dari kepala hingga hujung kaki hancur seperti bumi menghimpit mayat tersebut.setelah disiasat, tahulah puncanya pemuda yang berusia 19 tahun tersebut tidak pernah solat dalam hidupnya.kehidupannya penuh dengan berpoya-poya..sungguh menakutkan kalau kita lihat keadaan mayat tersebut.lebih menakutkan dari melihat orang yang esiden...moga Allah jauhkan kita semua dari keadaan sepertinya.moga Allah menjaga kita semua..semoga kita ambik iktibar peristiwa2 seperti ini..

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online