Thursday, August 16, 2007

Tun Dr M bersama Bloggers

Oleh JiwoKelate

mTun Dr Mahathir Mohamad menyeru supaya orang Melayu tidak lagi memberi sokongan padu kepada kepimpinan negara hari ini yang disifatkan telah banyak melakukan kerosakan dan yang membiarkan amalan rasuah berleluasa mutakhir ini.

“Bila menang besar, pemimpin akan kata ini semua kerana mereka dan mereka akan bermegah dengan kemenangan itu.


Semasa UMNO semakin meningkatkatkan tekanan terhadap kelahiran para blogger, bekas presiden parti itu Dr Mahathir Mohamad memeinta mereka yang tidak puashati untuk terus memberi tekanan kepada pihak kerajaan.


g

Di dalam satu pertemuan dengan para bloggers hari ini, Mahathir menyifatkan blogger sebagai “harapan terakhir” yang ada untuk menyuarakan masalah di dalam negara ini.

“Melihat kepada pentadbiran negara yang terlalu lemah dengan amalan rasuah cukup membarah, rakyat pula mudah dibeli dengan hanya nilai suapan RM200 ia hanya akan menjurus kepada kemusnahan negara ini (membahayakan negara),” katanya dalam Majlis Prihatin Malaysia (PRIMA) di Yayasan Kepimpinan Perdana yang dihadiri oleh oleh lebih 200 bloggers.
“Orang Melayu dia undi Umno tanpa sebab, kalau letak tongkol kayu pun sebagai calon Umno, mereka akan pangkah dan Umno akan menang. Berbeza dengan orang Cina orang Cina ada perkiraan untuk menyokong mana-mana parti,” katanya sinis.

b“Orang Cina dia buat penilaian, tak semesti ahli MCA akan undi MCA dan tidak semestinya ahli DAP akan undi DAP, begitu juga Gerakan. Itu sebab kita tengok macam di Pulau Pinang, ada kalanya MCA memang, ada kalanya DAP menang dan ada kalanya Gerakan menang kerana orang Cina akan menilai undi untuk agenda mereka,” katanya.

Sementara itu beliau juga membuat kenyataan sinis memperli Naib Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin yang disifatkan sebagai seorang yang ditaktor.

Kenyataan itu dibuat setelah seorang hadirin bertanya, benarkah ada persamaan yang dibuat oleh seorang penulis akhbar berbahasa Inggeris bahawa sikap Dr Mahathir sama dengan Khairy.

“Saya dulu dituduh sebagai diktator dan macam-macam lagi, jadi kalau nak samakan Khairy dengan saya, ialah, tetapi saya bukan diktakor kerana saya dalam membuat keputusan boleh mengubah semula keputusan setelah ada orang yang menasihati saya,” katanya sinis.

tMajlis tersebut turut diserikan dengan penyerahan Memorandum 20 tuntutan mengenai Wilayah Pembangunan Iskandar oleh ProWaris yang diketuai oleh Feriz Omar kepada Dr Mahathir.

Mengenai pembangunan negara, Dr. Mahathir berkata, kerajaan tidak perlu menjemput orang luar untuk turut sama merangka pembangunan ekonomi negara ini kerana rakyat dan para pelabur tempatan mempunyai kemampuan untuk melaksanakannya.

Menyentuh tentang Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI), beliau melahirkan rasa bimbang sekiranya sebahagian besar pembangunan wilayah itu dikuasai oleh orang asing khususnya rakyat Singapura.

y

Bersama Datuk Ruhanie Ahmad, Bekas Ahli Parlimen Parit Sulong dan pengendali blog Kuda Kepang, Ahli Parlimen Kubang Kerian, YB Salahuddin Ayub serta Ketua Penerangan PAS Pusat, Mahfuz Omar.

Bercakap soal Pilihan Raya Umum ke-12, beliau yakin pilihan raya kali ini akan dijalankan dengan penuh rasuah dan penggunaan wang.

Beliau mendapat maklumat bahawa kini adanya usaha untuk mengumpul dana oleh pihak tertentu untuk menyumbang kepada dana pilihan raya.

Justeru, beliau yakin sekali kepimpinan Umno yang membenarkan rasuah berlaku di negara ini akan menggunakan rasuah dalam pilihan raya akan datang.

Baginya, jika orang Melayu memilih pemimpin yang melakukan rasuah dan memberi undi kerana sogokan RM200, bermakna kepimpinan yang akan menerajui negara adalah kepimpinan yang rasuah.

Beliau kecewa dengan sikap orang Melayu yang sedemikian rupa yang tidak berfikir untuk menentang pemimpin yang rasuah yang boleh merosakkan negara.

Malah hari ini amalan rasuah telah sebati, dan perasuah akan dibebaskan hanya dengan menafikan tuduhan ke atas mereka ini.

Justeru, beliau sekali lagi melahirkan keyakinan bahawa kepimpinan negara yang ada hari ini adalah kepimpinan yang bermasalah yang perlu ditolak oleh orang Melayu dan rakyat.


[
Ketua Penerangan PAS Pusat, Mahfuz sempat bertukar pandangan
dengan Tun Dr Mahathir selepas ucaptama.


Begitupun beliau mahu Umno kekal sebagai kerajaan yang memerintah, sambil meletak keputusan kepada rakyat untuk memilih kepimpinan yang boleh menggantikan pemimpin yang ada hari ini.

Sementara itu beliau turut melahirkan kebimbangan terhadap aspek keselamatan awam hari ini yang dilihat semakin buruk berbanding ketika era pemerintahannya.


g
Sempat bergambar dengan Jeff Ooi dan Datuk Marina Mahathir.

Katanya lagi, hari ini rakyat bimbang untuk keluar rumah memandangkan jenayah pembunuhan yang menjadi-jadi, setelah pembunuh yang sah membunuh bebas setelah mahkamah membebaskan dengan pendakwaan dikatakan gagal menampilkan bukti.

Ini membuatkan keadaan tidak lagi selamat, katanya.

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online