Tuesday, August 28, 2007

Menjawab hujah 'BABI' Dr Mohd. Dzulhamka Kamaluddin

Oleh by2mie

"a

Pensyarah Melayu ini, iaitu Dr Mohd. Dzulhamka Kamaluddin tidak menjawab isu dan persoalan yang sebenarnya di dalam tulisannya. Umat Islam marah bukan soal pegang, merawat atau mengkaji penyakit babi dan anjing. Isunya ialah SIKAP yang ditunjukkan pelajar Islam tersebut dan betapa biadabnya pensyarah mereka yang tidak mengambil peduli tanggungjawab yang diamanahkan oleh Islam agar adab dan akhlak perlu dijaga dalam apa jua bidang dan situasi.

Umat Islam Melayu khususnya, dari dulu, kini dan selamanya mengajar anak-anak mereka jijik dengan anjing dan babi sebab itu satu pendidikan untuk memahamkan mereka babi dan anjing itu hukumnya haram. Dalam waktu yang sama, masyarakat majmuk boleh faham orang Islam jijik dengan babi dan anjing kerana hukum agama Islam telah menetapkan begitu. Maka mereka perlu menghormati agama Islam dalam apa situasi sekalipun kerana kita telah menunjukkan sikap kita.

Berzina perbuatan haram maka menghampirinya juga dilarang. Anjing dan babi haram maka mendekatinya juga dilarang. Kecuali melibatkan perkara-perkara yang dibenarkan oleh syarak dan adab yang diajar oleh Islam.

Bukankah anjing dan babi itu NAJIS BERAT. Baiklah, jika NAJIS SEDERHANA macam tahi manusia atau tahi haiwan mahu tak pelajar ini bergambar dan berposing sebelah tahi tersebut sebagaimana gambar mereka dengan babi? Apa yang boleh kita katakan jika pelajar ini bergambar ceria di sebelah pancutan air kencing rakannya sendiri. Bolehkah kita senyum dengan alasan mereka sedang belajar urine test? Cukupkah kita hanya katakan tahi dan air kencing itu cuma najis sederhana sahaja. Mana akhlak dan adab kita?

aApakah kita gembira melihat rombongan pelajar Islam bertudung dan bergambar dengan penuh ceria di hadapan kilang arak dengan alasan mereka sedang membuat kajian.

Hari ini kita sudah tidak kisah melihat gadis Islam bertudung menari dan berjoget bersama lelaki di atas pentas sambil menyanyikan lagu rock atau gadis-gadis bertudung yang ikut berjoget di bawah pentas sambil bersorak gembira melihat artis kafir atau Melayu yang sekadar menutup kemaluan sahaja. Ini kah trend yang ingin kita jadikan budaya?

Persoalan anjing dan babi ciptaan Allah memang tidak sesiapa akan menyangkal. Tetapi soal bagaimana kita melayannya telah diajar oleh Islam. Syaitan ciptaan Allah tetapi dilayan dengan laknat. Manusia ciptaan Allah dilayan mengikut kebaikan atau kejahatannya. Haiwan ciptaan Allah dilayan mengikut kegunaannya.

Memang benar kita perlu melayan haiwan dengan baik, tetapi sebaik mana layanan sekalipun apabila berhadapan dengan harimau, singa, ular dan binatang berbisa yang lain ada batasnya.

Belajarlah sehingga PHD sekalipun, tetapi jika soal adab dan akhlak masih keliru, jika soal najis masih diringan-ringankan, soal anjing dan babi masih tidak ada perasaan jijik lupakanlah untuk merasa bangga dengan PHD yang dimiliki.

Percayalah jika trend ini berlarutan orang bukan Islam akan menganggap tiada apa larangan orang Islam terhadap kedua-dua binatang najis ini. Jangan salahkan mereka jika suatu hari nanti pensyarah ini dihidangkan dengan gulai babi atau sup anjing kerana anak-anak didiknya telah menunjukkan SIKAP yang diajar guru mereka.

Ulasan Greenboc
petikan dari albalagh.net

fatwa

Jadi penggunaan sarung tangan adalah salah satu cara untuk tidak mewujudkan sentuhan secara terus kepada binatang itu. Sudahkah langkah itu dilaksanakan?

a b

Berdasarkannya kami membantah kenyataan Dr Dzulhamka Kamaluddin serta Prof. Dr. Rasedee Abdullah dari Fakulti Perubatan Veterinar, Universiti Putra Malaysia dan meminta agar perkara ini dibawa ke pengetahuan masyarakat supaya lebih berhati-hati dengan Universiti Putra Malaysia.

Hal sensitif kepada umat Islam sebegini sewajarnya dirujukkan dahulu kepada pihak berwajib seperti JAKIM dan tidak sepatutnya pihak pensyarah dan fakulti tersebut terlalu cepat "menghalalkan" dan membela tingkah laku siswinya yang berlebihan itu kerana ia bakal mengundang polemik yang lebih buruk.

komen: segala permasalahan atau komen mengenai artikel ini dengan yang lepas tu sila rujuk kat sini

tranungkite.net

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online