Wednesday, June 27, 2007

Wahjah-wajah Perompak Negara dipamerkan di tol?

Oleh RadenJowo

tolAda pihak menyangkakan bahawa pilihanraya sudah hampir bila beberapa potret pemimpin kerajaan dipamerkan di tiang tol di Damansara.

Di dalam rakyat mencemuh kerajaan yang memaksa tol dikutip di seluruh jalan utama di Kuala lumpur dan Malaysia, dalam masa yang sama, ada pihak yang cuba untuk menonjolkan wajah pemimpin. Samaada untuk mendapat imbuhan atau kredit yang bakal diperolehi kemudian.

Apa pun perancangan pihak pihak tersebut, sepanjang ia ditampal sebenarnya mengunda cemuhan dan kutukan pengguna jalanraya yang menggunakan laluan tersebut. Diantara yang menarik hati adalah gurauan mereka betapa pemimpin sudah mula memberitahu kepada rakyat bahawa setiap pondok tol itu mengutip wang dari rakyat untuk diserahkan kepada pemimpin yang gambarnya ada disana. Dengan lain perkataan, wajah yang terpampang adalah wajah perompak moden yang mngutip wang keringat pengguna jalan raya setiap hari.

Ada pula pengguna yang bergurau diantara mereka dan bertanya, “Siapa rompak kau hari ini?” dan jawab rakan mereka, “semalam najib rompak wang aku, hari ini Abdullah dan esok mungkin Samy.”

tol

Potret pemimpin yang ada disana adalah wajah,

Abdullah Ahmad Badawi,
Najib Tun Razak,
Ong Ka Ting,
S. Samy Vellu dan
Dr Koh Tsu Koon

Potret itu didirikan oleh Kolej Kejururawatan and Kesihatan Masterskill, sebuah kolej swasta yang terletak in Cheras, Kuala Lumpur.

Maka jelaskan lah lagi tanggapan rakyat terhadap pemimpin negara. Berharap sangat agar ianya ditampal diseluruh tol yang ada. Selamat maju jaya perompak negara.

tranungkite.net



0 Comments:

blogger templates | Make Money Online