Sunday, July 8, 2007

Lemahnya semangat

Hari-hari melalui liku-liku kehidupan yang penuh dengan pelbagai ujian cabaran menyebabkan diri nie terasa lemah.. samalah seperti iman di jiwa kekadang naik melambung kekadang turun menjunam.. kerajinan lak kalau time semangat tu melambung melakukan kerja tanpa mengiraukan ape yang berlaku tapi bila time malas ...menjunam hingga tak tahu ape nak wat.

Begini senario yang ku alami setiap hari minggu bulan malah tahunannya.Berdoa moga Allah tetapkan dalam hati ini iman yang tetap, semangat yang kukuh kekuatan berterusan semestinya ku pohon setiap hari tapi apakan daya kemampuan diri ini hanya Allah tempat mengadu hal yang ku tak dapat atasinya.

Membentuk diri bukan satu perkara senang.Lebih lebih lagi nak bentuk orang lain.Susah betul menghadapi gelombang hidup ini.Kata-kata tok guru Nik Abdul Aziz Nik Mat masih lagi terngiang ngiang dalam telingaku dalam satu pengajian tafsir surah al balad ayat 4 maksudnya" Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia sentiasa Dalam keadaan menghadapi kesulitan dan kesukaran (jasmani dan rohaninya)"tok guru menterjemahkan maksud "kabad" dengan katanya kesusahan itu seperti kita berada di tengah2 sebuah gelas di kiri kanan air atas bawah juga air... begitulah manusia sentiasa berperang dengan kesusahan dari atas bawah depan belakang.

moga Allah memberi ketenangan ,kekuatan yang kuat untuk menghadapi ujian yang bakal melanda.diri ini juga tahu sahabat-sahabat kita pun menghadapi keadaan yang sama dan tak sama cara mengatasinya. Hanya Allah tempat berserah segalanya...


0 Comments:

blogger templates | Make Money Online